“Man kan jo ikke garantere noget SEO-mæssigt på Google!”

Den sætning har jeg hørt utallige gange. Kan man tillade sig at være uenig?

Man kunne også sige; “Man kan jo ikke garantere, at en ny bil ikke går i stykker det første år.” Nej – meeen man kan fikse den, hvis den gør – eller returnere den og få pengene tilbage.

Man kunne også vælge at spørge – og dét gør jeg – hvorfor der er en branche, der fortsat slipper afsted med at “optimere” uden resultater og stadig opkræve penge?

Jeg tror, at problemet er opstået med pakkeløsninger  a lá “One-size-fits-all”. Alle indsatser – og dermed også alle priser – er de samme uden at det giver samme resultater. Selvfølgelig giver det ikke samme resultater, for konkurrencen er forskellig, forholdene er forskellige, teknikken er forskellig – ligesom geografi og mange andre parametre er forskellige, nogen af dem endda unikke. Brugen af “One-size-fits-all” har derfor skuffet hundredtusindvis af mennesker med hensyn til SEO. Resultatet er, at de ikke tror, at SEO virker, og vores branche er mindre troværdig end brugtbilsforhandlerne – men nok lige over politikere, trods alt 🙂

Og ja, din SEO-løsning gav dig ikke de resultater, du burde have fået. De mulige årsager til dette kan basalt sættes op i to lejre:

  • Du fik ikke kompetente nok folk på opgaven
  • Du fik ikke fremsat et budget svarende til opgaven

Begge dele er selvfølgelig SEO-firmaets skyld! Firmaet har fejlet, idet man ikke valgte at forklare simple ting såsom; hvis du er i en branche, hvor man i gennemsnit bruger 10 timer om måneden på SEO for at kunne ligge på side 1 på Google, kan du ikke komme til at ligge på side 1 med 5 timers arbejde om måneden!

Selvfølgelig er der nogen, der bare er hurtigere og bedre end andre. Men det er fair at antage, at de der har skabt forside-resultaterne på den søgning, du ønsker at overtage, har gjort noget rigtigt… i hvert fald i Googles øjne.