Branding betyder mere og mere i den verden vi lever i nu.

Når man kigger på større virksomheder eller de mærker af mælk og toast, vi møder i Føtex, vil vi konstant genkende mærker og associere dem med de følelser, vi har oplevet igennem enten reklamer eller ved at bruge produktet. Om det er tøj, mad eller knive, ja så vil vi altid have en holdning til, hvilket mærke vi er mest tilbøjelige til at købe. Det gælder især for webshops. Eftersom webshops har enorm konkurrence, spiller de fleste på pris – og det gør sider som pricerunner rigtig nemt. Men mange virksomheder med en hele eller dele af forretningen på internettet har indset, hvor vigtig branding er.

Der er selvfølgelig mange der har gjort alt, hvad de kan for at vise sig på siden og have rigtig god kundeservice, da de ikke kan stå og smile i en butik. Branding kan gøres på tusindvis af måder, og derfor er det ikke svært at finde sin egen vej. Dette er især tilfældet, hvis man arbejder med en niche, som man kan gøre endnu mere til sit eget end det var før. Selvom du arbejder indenfor fx tøjbranchen kan du sagtens gøre det til dit eget, gode eksempler på dette er bl.a. Nike, Under Armour og Adidas, som alle har gjort sportstøj til deres eget. Derfor er det vigtigt, at man som forretningsejer går ud og beslutter sig for, i hvilken retning man vil gå for at skabe sit eget brand indenfor ens branche.

Mennesker er et flokdyr, og derfor virker en marketingmetode som mund til mund rigtig godt. Her får du nemlig en anbefaling af en, du stoler på – og der vil derfor automatisk være en tillid. Det samme gør sig gældende med butikker. Hvis en kunde handler i en forretning for første gang, og har en succesoplevelse med det eller associerer butikken med venlige ansatte, vil de være mere tilbøjelige til at handle der igen – og måske anbefale den til bekendte. Selvom man kan få produktet 200 kr. billigere på en anden side af vejen, vil en loyal kunde ofte vælge at betale det mere for at bibeholde det gode forhold til den specifikke butik. Mennesker er mentalt skabt til at holde sig til sin flok, og derfor vil den flokmentalitet også skabe et bånd til butikker og webshops – uanset om du har talt med kundeservice eller ej.

Har en person en positiv opfattelse af din hjemmeside, vil der på helt naturlig vis skabes et bånd. Jo oftere denne kunde handler her, desto mindre villig vil han eller hun være til at handle andre steder, fordi der er opbygget en relation til den ene forhandler. Derfor, når du sidder som selvstændig, kan det godt betale sig at bruge flere penge på branding – og få branding med i dine marketingkampagner, så der ikke er tvivl om hvem du er og hvad du står for.